De AI-geest is uit de fles. Het is niet langer de vraag óf, maar hóe je AI inzet als senior communicatieprofessional. Om je merk en reputatie te versterken en om deze te beschermen. Maar ook om je team effectief en efficiënt te laten werken. Dat vraagt om een heldere visie en een goed begrip van kansen en risico’s. Hoe bepaal je je positie?

Volg de kennissessie van Sonja Loth en je vertrekt met heldere inzichten die je toe kan passen in je organisatie.

  • De impact die generatieve AI nu al heeft op het communicatievak
  • Reputatiemanagement en crisismanagement
  • Teams effectiever laten werken met behulp van AI tooling 
  • Cases en inspiratie 

Deze sessie wordt aangeboden door Logeion partner:

Tijdens een interactieve sessie duiken we dieper in het Trenddocument ‘Trend of transitie?’ dat tijdens de plenaire ochtend op C-day gepresenteerd wordt.

Wat is de rol van communicatieprofessionals in tijden van transitie? Hoe kun je je opdrachtgevers, maar ook je publiek perspectief bieden als alles in beweging lijkt? Hoe helpt meer kennis van de huidige trends jou en jouw organisatie verder?

Onder leiding van Jaap de Bruijn, voorzitter van het Logeion TrendTeam, zoomen we in op de actuele trends in ons vak.

Deze sessie wordt aangeboden door:

Organisaties met een sterke, gedeelde identiteit presteren beter. Het zijn organisaties met een helder doel of een inspirerende purpose. Het zijn merken die ergens voor staan en dat ook duidelijk uitdragen in het verhaal dat ze over zichzelf vertellen. Wat maar weinig mensen weten is dat deze organisaties ook een duidelijke ‘vijand’ hebben, bijvoorbeeld een maatschappelijke uitdaging of een hinderlijke ‘customer pain’. Zonder een vijand voelt niemand de urgentie. Met een vijand snapt iedereen de relevantie en het verschil dat een merk of organisatie kan maken. Dit soort merken zijn Hero Brands. Ze staan ergens voor en ze strijden ergens tegen. Ze hebben een duidelijk en onderscheidend verhaal. Met dat verhaal motiveren ze medewerkers, weten ze investeerders te overtuigen, halen ze talent binnen, winnen ze klanten en treden ze in dialoog met stakeholders.

In deze interactieve sessie gaat Gijs de Beus we samen op zoek naar het verhaal van jouw organisatie. Dat doet hij met de Hero Brand Approach. Aan het einde van de sessie heb je de kern van dat verhaal in handen.

Deze sessie is interessant voor communicatieprofessionals die de identiteit van de organisatie actief willen inzetten in hun communicatiebeleid. Of je nu wilt herpositioneren, je investor pitch scherp wilt krijgen, een aansprekend employer brand wilt neerzetten, of iedereen wilt meekrijgen in een nieuwe strategie of een ingrijpend verandertraject: het begint met mensen meekrijgen in je verhaal en dat begint met weten wie je bent, waar je voor strijdt, maar vooral waar tégen je strijdt.

Deze sessie wordt aangeboden door Logeion partner:

In deze sessie nemen Marieke Kappetein en Karina Schenkel je mee in hoe een wild plan een concrete doelstelling werd en leidde tot een heuse Televizierring in de prijzenkast.

Zij duiken samen met jou in de kunst van het werken met uitdagende communicatiedoelen en laten aan de hand van concrete voorbeelden zien hoe doelstellingen jou en jouw team helpen om focus en richting te geven aan het werk.

Deze kennissessie biedt waardevolle inzichten die je helpen om doelen te stellen die naast haalbaar, ook inspirerend en motiverend zijn.

Deze sessie wordt aangeboden door:


“Onze medewerkers zijn boos, maar ze niet snappen hoe het écht zit. De roddels zegevieren. Kun jij ervoor zorgen dat ze het over de feiten gaan hebben?” “Onze mensen zijn verwend geraakt. Ze willen niet performen. Kun jij daar iets mee?” “Niemand houdt zich aan onze veiligheidsregels, terwijl we ze juist voor hún veiligheid hebben opgesteld. Kun jij ervoor zorgen dat ze zich er gewoon aan houden?”. Het zijn stuk voor stuk vraagstukken waar je als professional interne communicatie mee te maken kunt krijgen. Hoe ga je dan te werk? Waar begin je? Wat zijn de valkuilen? En, hoe maak je je resultaten meetbaar?  

In deze sessie neemt Veerle Focke (La Plume Media) je mee in haar aanpak bij cultuurverandervraagstukken. Van het doen van kwalitatief en kwantitatief onderzoek, tot een analyse, en de uitwerking van een programma of campagne. Ze gebruikt hiervoor actuele cases en daagt je uit om mee te denken.

Deze sessie wordt aangeboden door:

Communicatieprofessionals hebben zonder uitzondering altijd meer werk op hun bord dan beschikbare tijd om het werk in af te krijgen. Dat is normaal al passen en meten, maar in tijden dat de organisatie zichzelf forse veranderdoelen heeft gesteld, is de rek er heel snel uit. Alles blijven doen lukt niet meer en waar geef je dan prioriteit aan?

Het bewust prioriteren van werk is een centraal gegeven in het agile werken. Uit deze praktijktoepassing belichten we een paar principes die in elke situatie van nut zijn, ook in omgevingen waar agile niet wordt toegepast, en behandelen deze interactief in een workshop. Na deze sessie met Mariëlle Roozemond heb je een andere kijk op prioriteren. En ook belangrijk: je kunt de lead nemen in het organiseren van gesprekken over welk communicatiewerk de voorrang verdient in de transformatie die je organisatie door gaat maken de komende jaren.

Deze sessie wordt aangeboden door Logeion partner:

Hoe ziet jouw communicatieteam er over 10 jaar uit? Welke vakprofessionals heb je nodig? Welke skills en persoonlijke vaardigheden worden key? Ontdek het in ons Future Lab.

Het communicatievak verandert sneller dan ooit. Wet- en regelgeving, ethiek en de komst van nieuwe technologie maken ons werkveld waanzinnig interessant én ook uitdagend. Dagelijkse drukte maakt dat we al blij zijn dat we het ‘nu’ kunnen bij benen en deadlines halen. Maar hoe bereid jij je als manager voor op morgen, overmorgen, volgend jaar? Welke skills heb je nodig als manager? En welke skills heb je nodig in jouw team?

In deze reis nemen we je mee in de toekomst van communicatiefuncties. We laten je de toekomst beleven. Én we gaan samen toekomstdenken. Zo vinden we uit waarom en hoe je de toekomst kunt gebruiken om te plannen en je voor te bereiden op al deze verandering. Zo leer je hoe je jouw team wendbaar en flexibel maakt zodat je snel kunt inspelen op nieuwe ontwikkelingen.

Reis mee naar de communicatiefuncties van de toekomst in ons Future Lab en ervaar hoe je jouw team toekomstbestendig maakt.

Deze sessie wordt aangeboden door Logeion partner:

Gemeenten zetten participatie steeds vaker in. Voor het opstellen van klimaatbeleid, de inrichting van een wijk, de opvang van vluchtelingen of het ontwikkelen van omgevingsvisies en -plannen. Hoe betrek je als professional je inwoners? Hoe ga je om met mondige burgers en hoe activeer je het stille midden? Welke rol pak je? We gaan in op theorie, trends en delen creatieve voorbeelden uit ons werk.

Remmert en Emely vergroten je kennis en dagen je uit om zelf aan de slag te gaan met creatieve vormen van participatie.

Tijdens de C-for-yourself kennissessie komt aan bod:

  • Wat is (burger)participatie?
  • Wat zijn de laatste trends bij (burger)participatie?
  • Wat zijn de belangrijkste vormen?
  • Voor welke vraagstukken is het bruikbaar?
  • Welke creatieve interventies en tools kun je inzetten?
  • Welke rol pak jij als communicatieprofessional?

Met volop illustraties en tips uit de praktijk.

Remmert van Haaften en Emely Olivier van De Maatschap voor Communicatie begeleiden samen diverse participatietrajecten – van de inrichting van een nieuwe wijk, het opstellen van omgevingsvisies  tot gesprekken met bewoners over opvanglocaties voor asielzoekers.

Deze sessie wordt aangeboden door Logeion partner De Maatschap voor Communicatie.

Ruim 4,2 miljoen Nederlanders besteden jaarlijks meer dan 360 miljoen uur aan het verbeteren van hun eigen leefomgeving.

Tegelijkertijd gaat dat niet zonder slag of stoot, want 2,6 miljoen Nederlanders ondervinden hierbij obstakels. Want soms is er meer nodig dan een spelletjesmiddag, klusdag of koffietafel voor meer saamhorigheid in de buurt, wijk of dorp, of zijn er grotere plannen. Zoals het aanleggen van een natuurspeelplaats of het opknappen van een ontmoetingsruimte. Dan is het fijn als je een beroep kunt doen op een club mensen die begrijpt waarvoor je het doet.

Jaarlijks organiseert Katalys (voorheen KNHM) het programma Kern met Pit. Kern met Pit daagt mensen uit om hun droom voor hun buurt binnen een jaar te realiseren. Van het opzetten van een buurtmoestuin tot het organiseren van een dorpstoneelstuk. Als het je directe omgeving maar verbetert of een impuls geeft. Als deelnemer aan Kern met Pit gaan er deuren open bij gemeenten en provincies, kun je bij Katalys terecht voor advies en ondersteuning. Elk jaar doen honderden buurtjes mee met Kern met Pit. 

Wat is de kern van het succes van Kern met Pit? Hoe overkom je obstakels bij het realiseren van burgerinitiatieven? Hoe ga je om met vergrijzing, toenemende regeldruk, afnemend vertrouwen in de overheid en de grote druk op en vraag naar vrijwilligers? Hoe bereik je alle doelgroepen, ook die in aandachtswijken? Kortom, wat is er nodig om buurten te laten bruisen?

Daarover gaat Juliette van der Wurff van Mett in gesprek met Linde Nouws (communicatieadviseur) en Margje van Spaendonck (programmamanager) van Katalys, tijdens de sessie. En daarvoor kiezen we een bijzondere vorm, want tijdens de sessie nemen we ook een aflevering van de podcast Bruisende Communities op!

Deze sessie wordt aangeboden door Logeion partner:

In het communicatiewerkveld wordt steeds meer aandacht besteed aan het creëren van verbinding tijdens de dialoog met verschillende belanghebbenden, doelgroepen of stakeholders. Iedereen is er inmiddels wel van overtuigd hoe belangrijk het verbindende gesprek is. Er is veel aandacht voor het wat van inclusieve communicatie en verbindende gespreksvoering, maar weinig over het hoe.

In deze interactieve workshop nemen we de deelnemers mee in de eerste stappen van het daadwerkelijk voeren van verbindende gesprekken.

Deze sessie wordt aangeboden door Logeion Partner: