In de Griekse oudheid wisten ze het al. Jezelf kennen is het begin van alle wijsheid. Maar ken jij jezelf wel door en door? En hoe zet je jouw eigenschappen in om succesvol(ler) te zijn in de adviezen die jij geeft als communicatieprofessional? Sluit aan bij ‘Een beter advies begint bij jezelf’, werk aan je eigen ‘gebruiksaanwijzing’ en leer hoe je daarmee jouw adviesrol versterkt.

Op basis van onze jarenlange ervaring als communicatieconsultants, weten wij inmiddels hoe je door jezelf te zijn en te blijven in trajecten veel meer invloed kunt uitoefenen op de voortgang van de communicatie. Hoe zorg je ervoor dat jouw ‘interne opdrachtgever’ zich naar jou voegt, in plaats van andersom? Onder begeleiding van de consultants van communicatieadviesbureau Future Communication train je tijdens deze workshop je ‘consultancy-mindset’.

Wat ga je leren?
Of je nu in vaste dienst bent of als ‘externe’ ingevlogen wordt voor een project, de ‘consultancy mindset’ helpt je altijd verder! Je signaleert makkelijker nieuwe kansen en houdt de regie op het communicatieproces. Het allerbelangrijkste; je brengt jezelf mee.

Tijdens deze interactieve workshop leer je niet alleen van de consultants van Future Communication, maar zeker ook van elkaar. We delen onze inzichten over de vaak complexe omgeving waarin je als adviseur je werk doet en ondersteunen dit met onderzoek en cijfers. Met veel voorbeelden uit de eigen praktijk en praktische handvatten om zelf aan de slag te gaan met jouw eigen gebruiksaanwijzing. Zo word je succesvoller als communicatieprofessional én houd je de energie in je werk.

Deze sessie wordt aangeboden door Logeion partner:

Tijdens twee interactieve sessies (een in de ochtend en een in de middag) duiken we dieper in het Trenddocument ‘Trend of transitie?’ dat tijdens de plenaire ochtend op C-day gepresenteerd wordt.

Wat is de rol van communicatieprofessionals in tijden van transitie? Hoe kun je je opdrachtgevers, maar ook je publiek perspectief bieden als alles in beweging lijkt? Hoe helpt meer kennis van de huidige trends jou en jouw organisatie verder?

Onder leiding van Jaap de Bruijn, voorzitter van het Logeion TrendTeam en een ander lid van het Trendteam, zoomen we in op de actuele trends en ontwikkelingen in ons vak.

Deze sessie wordt aangeboden door:

Iedereen kan interne communicatie verbeteren door slim gebruik te maken van data. Ook jij. Maar hoe doe je dat? En waar begin je?

Goede interne communicatie leidt tot betrokken medewerkers. Dat weten we allemaal. Met slim gebruik van data kun je interne communicatie verbeteren. Dat zal je ook niets verbazen. Maar hoe doe je dat? En waar begin je? Op die vragen krijg je in deze parallelsessie antwoord.

Door alle mogelijkheden die data bieden, is het lastig om ergens te beginnen. Vaak zie je door de bomen het bos niet meer. Daarom helpen we je op weg. Sander Dorst staat kort stil bij wat data is, maar vooral bij hoe je als communicatieprofessional hier zelf je voordeel mee kunt doen. In een aantal cases zie je hoe je een je een datagedreven contentstrategie maakt of een met een eenvoudige netwerkanalyse groepen in het personeelsbestand herkent.

Zelf leer je in deze sessie:

  • Dat data niet moeilijk hoeft te zijn.
  • Je eigen communicatie verbeteren met data.
  • Beter advies geven op basis van data.

In een van de voorgaande sessie bij Logeion, verwoordde een deelnemer het resultaat perfect: ‘Data is dus helemaal niet ingewikkeld.’

Deze sessie wordt aangeboden door:

Deze sessie wordt aangeboden door Logeion partner:

Mensen de maat nemen of de menselijke maat?

De menselijke maat moet terug in de communicatie! Het is een uitspraak die we vaak horen. Als gevolg van digitalisering en politisering lijkt de menselijkheid namelijk onder druk te staan. Wat betekent ‘communiceren met de menselijke maat’ eigenlijk en vooral: hoe doe je het?

In deze sessie duiken Lotte Willemsen (Hogeschool Rotterdam) en Karine van den Noort (De Communicatie Experts) dieper in de werkelijke betekenis achter de menselijke maat. We bespreken state-of-the-art onderzoek, maar gaan vooral zelf actief aan de slag. Samen creëren we een menselijk manifest, waarin we onze visie op de menselijke maat vastleggen en wat dit concreet betekent voor de eigen communicatiepraktijk.

Aan het einde van deze sessie begrijp je wat de menselijke maat inhoudt en ben je uitgerust met concrete handvatten om dit toe te passen in jouw dagelijkse communicatiepraktijk.

Deze sessie wordt aangeboden door:

Young Logeion nodigt jou uit voor een bijzondere sessie! Annabel Pieren gelooft in de kracht van vriendelijkheid, dat uit zich niet alleen in haar start-up The Happy Squad, maar ook in het feit dat ze regelmatig de straat op gaat om niets vermoedende voorbijgangers te verrassen met een compliment. Bijvoorbeeld als ‘Complimeisje’ met een megafoon of als Complimentenpiet.

Annabel stapt maar al te graag uit haar comfort zone en moedigt aan om dit ook te doen. Vriendelijk voorbeeld doet volgen. Dus daarom is de communicatie van alles wat ze doet één van haar belangrijkste bezigheden.

Ze gebruikt o.a. social media om de de verhalen van bijzondere mensen en de impact van The Happy Squad te verspreiden. Met succes! Want de TikTok waarin ze de vroeger dakloze Olaf verrast met kerstkaartjes ging met 500k+ views viral. En ook de uit Sudan gevluchte Abdel kreeg door haar content meer bezoekers in zijn Sudanese restaurant. Het is de mooie kant van social media.

Maar hoe zet je social media eigenlijk in voor een betere wereld? En waar ligt de grens over wat ‘echt vriendelijk’ of ‘voor de likes’ is? Deze en meer vragen beantwoordt Annabel tijdens haar sessie. Want zij gelooft dat marketing & communicatie cruciaal zijn als we de wereld willen veranderen. Ze laat je aan de hand van inspirerende voorbeelden zien waarom ze hier van overtuigd is.

Kortom, deze presentatie is voor iedereen die met communicatie wil bijdragen aan een betere wereld en benieuwd is naar het verhaal van een ambitieuze start-up foundster.

Disclaimer: na haar presentatie loop je gegarandeerd weg met een glimlach (en een traan).

Deze sessie wordt aangeboden door:

In deze interactieve sessie leiden Ben van der Burg en Joe van Burik je door de complexe wereld van kunstmatige intelligentie. Ze zijn geen AI evangelisten, maar bieden een genuanceerd beeld van zowel de ethische als praktische toepassingen van AI.

Deze sessie biedt deelnemers een ‘kompas’ om de hype te ontstijgen en bewust gebruik te maken van AI in hun dagelijks leven en werk. Van chatGPT, virtuele avatars, tot het genereren van nieuwe (video)beelden en geluid.

Tijdens de sessie zullen Ben en Joe het publiek actief betrekken om te horen hoe zij AI zien en de impact ervan bespreken. Gemodereerd door Denise van Rossum van Videonieuwsbericht, zorgt deze sessie voor een boeiende en informatieve ervaring.

Deze sessie wordt aangeboden door Logeion partner:

Hoe alle treinen 3 minuten tot stilstand kwamen (en heel Nederland wist waarom)

Een geweldsincident tegen een conducteur was de druppel. NS besloot om al het treinverkeer 3 minuten stil te leggen om aandacht te vragen voor de agressie tegen het ov-personeel. In enkele dagen werd een mediacampagne opgetuigd. Het werd een week waarin tientallen conducteurs en machinisten hun verhaal deden.

Erik Kroeze, docent bij Van der Hilst en hoofd Mediarelaties bij NS neemt je mee naar de woordvoerderskamer op het hoofdkantoor van NS. Hij deelt de dilemma’s en keuzes die op tafel lagen. Hoe benut je de publiciteit maximaal en ga je tegelijkertijd respectvol om met een gevoelig onderwerp dat veel mensen raakt? Hoe vraag je extern de aandacht en houd je eenheid intern? Hoe blijf je ruimte houden voor reflectie als je in sneltreinvaart moet handelen door de actualiteit? Een interactieve workshop waarin je concrete inzichten krijgt, aan de hand van deze recente impactvolle mediacampagne. Met tips voor je eigen dagelijkse praktijk. Bedoeld voor woordvoerders en adviseurs die juist bij een mediastorm willen laten zien wat ze in huis hebben.

Deze sessie wordt aangeboden door Logeion partner:

AI kennen we nu wel, het gadget gehalte is er wel vanaf. Nu is het tijd voor wat het écht voor de communicatieprofessional kan betekenen en wat de concrete impact zal zijn op je activiteiten. Bovenal hoe jij je klaar kunt maken voor deze enorme revolutie sinds de komst van Google.

Hoe ontwikkel je een prompt? Hoe laat je AI perfect schrijven in mijn brand voice passend bij mijn organisatie? Op welke manier zet je AI in om je artikelen en teksten te analyseren. Hoe zou artikel XYZ worden ontvangen door jouw doelgroep?

Folkje Berends (SRM) en Sjon Post (Computrain) zoomen in op de praktische toepassingen van AI in communicatie.

Deze sessie wordt aangeboden door Logeion partner:

Hoe pakken we dat nou goed aan?

Nederland staat aan de vooravond van de grootste verandering ooit: de warmtetransitie. Nederland wil in 2050 aardgasvrij zijn. We stappen af van fossiele brandstoffen voor verwarming en gaan over naar duurzame bronnen. Deze transitie gaat iedereen aan in Nederland. Tegelijkertijd is het complex, is er nog veel onduidelijk, en is er weerstand. En we hebben geen tijd te verliezen.

Dit is gedragsverandering to the max: hoe krijgen we Nederland in beweging? Hoe zorgen we ervoor dat we voor 2050 van het aardgas af zijn? Welke rol speelt communicatie in deze transitie? Grote veranderingen starten in kleine groepen (zoek op: social tipping points). Hoe kunnen we dit inzicht gebruiken als communicatieprofessionals?

Tijdens de sessie gaan we met jullie en met verschillende experts in gesprek over hun specifieke kijk op deze zaak. Wat is de kijk van een energiebedrijf (Ayhan Yazgili, Vattenfall)? Wat is de mening van een klimaatpsycholoog (Niels de Boer)? Hoe gaan woningcorporaties om met deze enorme impact (Wim de Waard, Eigen Haard)?

We gaan graag met je in gesprek over deze transitie en hoe communicatie daaraan bij kan dragen. We gaan voor een interactieve sessie, dus neem je vragen, stellingen en dilemma’s mee!

Deze sessie wordt aangeboden door Logeion partner Leene Communicatie.