


Organisaties hebben te maken met een veranderend medialandschap. Waar voor organisaties de aandacht van klassieke nieuwsmedia voorheen met name belangrijk was voor het behouden en bevorderen van de eigen reputatie, zijn organisaties tegenwoordig ook vaak het doelwit van satirische media zoals het programma De Avondshow met Arjen Lubach of het blog De Speld. In deze workshop leer je hoe je een verhaal kan vertellen over jouw organisatie of een issue zoals een satirist dat zou doen, door middel van humor dus.
Om te beginnen geven we je in een korte inleiding inzicht in de omstandigheden waaronder grappen van satirici de mening van het publiek, bijvoorbeeld over jouw organisatie, kunnen beïnvloeden. Op basis van wetenschappelijke inzichten, richten wij ons specifiek op de elementen van satirische humor die mensen aan het lachen maken, aan het denken zetten en misschien zelfs van mening doen veranderen.
Vervolgens passen we deze kennis toe op de eigen communicatiepraktijk. Aan de hand van verschillende humorcriteria, zullen we in de workshop in drie- tot viertallen oefenen met het vertellen van een eigen satirisch verhaal over verschillende soorten onderwerpen (bijv., jouw eigen organisatie, een maatschappelijk onderwerp dat aan jouw organisatie raakt). Na deze workshop heb je dus de handvaten om satirische storytelling te doorgronden.
Deze sessie wordt verzorgd vanuit het Centrum Strategische Communicatie (CSC) van Logeion.
