Tom Haak spreekt in C-week over employer branding ofwel de vraag hoe je als organisatie zó aantrekkelijk kunt zijn voor je medewerkers, dat niet alleen de business succesvol is, maar je ook een aantrekkelijke werkgever bent waar werkplezier voorop staat. Met zijn HR Trend Institute detecteert hij trends en wetenschappelijke kennis op het gebied van mensen en organisaties. Naar zijn stellige overtuiging wordt daar nog veel te weinig gebruik van gemaakt. We vroegen Tom een klein voorproefje van zijn keynote.

Technologie
“Alleen al door op een slimme manier technologie te gebruiken, kunnen we veel interventies onderbouwen en succesvol uitvoeren! Kijk maar eens naar het succes van de smart watch. Die doet meer op het gebied van gedragsverandering dan menig campagne. Door het gebruik van technologie hoeven we mensen niet voortdurend lastig te vallen met vragenlijstjes. Je kunt de stemming ook bekijken met behulp van gezichts- en tekstanalyse . In de HR-wereld komt dit denken in analytics langzaam op gang. De marketing is daar al veel verder mee. Zij zijn eraan gewend om klanten te bevragen en dat niet een keer per jaar, maar voortdurend. En nu hebben we dan in toenemende mate de mogelijkheid om niet eens meer te hoeven vragen, als we de technologie maar goed inzetten.”

Luisteren
“Het gaat erom dat we meer gefocust raken op goed luisteren en dan ook bereid zijn om iets te doen met wat we horen. Dat moet niet alleen binnen de organisatie, ook daarbuiten. Want de mening van stakeholders of andere unusual suspects kan een enorme impact hebben op bijvoorbeeld een innovatieproces. Ik vind dat dat nog veel te weinig gebeurt, niet grootschalig, maar ook niet in gewone menselijke interactie. Hoe vaak vraag jij nou een collega wat hem of haar inspireert bijvoorbeeld? En realiseren we ons wat de business partners in Afrika vinden van onze berichten in de krant?”

Gereedschapskist
“Wat ik zie in organisaties is dat een vraagstuk nog te vaak wordt benaderd vanuit de eigen gereedschapskist. Een voorbeeld. Hoeveel chocoladerepen zijn er afgelopen corona jaar wel niet op deurmatten gevallen? Een goed bedoelde blijk van waardering in deze moeilijke tijd. Ik zie dat dan voor me, een communicatieadviseur in een brainstorm-zoom komt op het idee en mag het dan uitvoeren. Ondertussen hoeft de leidinggevende zich niet af te vragen hoe hij dagelijks meer waardering kan tonen en de collega die net de strijd was aangegaan met haar coronakilo’s voelt zich al helemaal niet gesteund. Het is een beetje gechargeerd, maar het hoeft ook niet zo ingewikkeld te zijn. Denk goed na over het eigenlijke doel, luister naar de individuele verlangens van mensen en doe er dan echt iets mee. De medewerker van de kilo’s is dan misschien eerder blij met een ingenieuze app, of een wandelafspraak met de leidinggevende. Inclusie is op dit moment ook zo’n thema dat iedereen belangrijk vindt, maar nog te veel vanuit de bestaande aangeleerde modellen bekijkt. Jammer! Zo blijf je opgesloten in oude denkbeelden en komen we niet verder dan wat flauwe indicatoren.”

Lef
“Ik hoop dat mensen na mijn keynote wat meer ruggengraat durven tonen, minder service verlenen en met meer lef nieuwe interventies inzetten. De nieuwsbrieven en magazines die ik zie in organisaties zijn prima, maar ze brengen mij niet in vervoering. Mensen willen gehoord worden én ze willen snelle en eerlijke communicatie. Door goed te kijken naar HR-trends, kom je op goede ideeën. En daar vinden communicatie en HR elkaar. Hopelijk tot 23 juni, 15.30 uur”, aldus Tom Haak.